سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... می دانم برترین توشه رهرو به سوی تو، اراده استوار و فروتنی یاری خواهانه است و اینک، قلبم با اراده ای استوار و فروتنی متواضعانه با تو رازگویی می کند . [امام صادق علیه السلام ـ در دعایش هنگام رفتن نزد منصور، خلیفه عبّاسی ـ]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :2
کل بازدید :20058
تعداد کل یاداشته ها : 19
103/2/29
6:34 ع

همزمان با تحولات مصر و نزدیک شدن شکست سکولار‌ها در برابر اسلام‌خواهان در این کشور، پیاده‌نظام جریان فتنه در خارج از کشور با احساس خطر از این مسئله به کمک جریان سکولار مصر شتافتند و پنج نفر از ضدانقلاب فراری (محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان، محمود صدری، صدیقه وسمقی و حسن یوسفی اشکوری) با انتشار نامه‌ای سرگشاده به مصری‌ها خواستار «غیردینی» شدن قانون اساسی این کشور شدند! نامبردگان در این نامه از مصری‌ها خواسته‌اند تا با غیردینی کردن قانون اساسی‌شان، نظام سیاسی خود را شبیه جمهوری اسلامی نکنند! در بخشی از این نامه؛ با تئوریزه‌کردن سکولاریسم، نوشته شده است: «آشکار است که سیاست‌ورزی و کشورداری اقتضائاتی دارد که غالباً فروتر از شأن نهاد دین(!)

که هدایت عالیه‌ انسان‌ها و ترویج اخلاق و معنویت است، می‌باشد، نهادی که صیانت آن اقتضا می‌کند همواره در امور زودگذر و موقت روزمره بی‌طرف و در برابر نهاد قدرت، فساد احتمالی و تجاوز آن به حقوق ملت، مدافع مردم باشد.»

نکته جالب توجه در این نامه آنجاست که نویسندگان نامه دچار پارادوکس بزرگی با گفته‌های قبلی خود می‌شوند؛ و می‌نویسد هدف از انتشار این نامه، ترویج جدایی دین از سیاست نیست! اما باز در ادامه با الگو قرار دادن نظام سیاسی سکولار ترکیه، در عمل، سکولاریسم ترکیه، به‌عنوان الگوی حکومتداری برای مصریان معرفی می‌کنند!